Thursday, April 22, 2010

KEMBARA MTS

Bismillahirrahmaanirrahim..

Assalamualaikum..

Apa khabar iman dan tubuh badan kita kita hari ini? Moga keduanya sihat walafiat… Alhamdulillah,,sebenarnya tiada apa cerita yang ingin saya kongsikan bersama sahabat, cuma sedikit pengenalan kepada label terbaru saya..KEMBARA MTS..


Baru-baru ini saya sedar, untuk berjaya tidak perlu untuk kita force diri mengikut cara orang lain. Tapi cukuplah jika kita ambil sedikit input darinya dan cuba mengolah mengikut kemampuan dan keselesaan kita. Sebenarnya ‘berjaya’ tu merujuk kepada tujuan blogging. Buat masa sekarang saya merasakan lebih selesa untuk memberi manfaat kepada diri dan sahabat [kalau ada J] melalui berkongsi, bukan dengan memberi. Ini kerana saya ingin manfaatkan kembara saya di sekolah tercinta MTS untuk saya ambil pengajaran dan jadikan ia satu cabang ilmu peringatan untuk masa kini dan akan datang. Sebab itulah label ini bernama KEMBARA MTS..dan juga disebabkan ilmu yang dirasakan terhad..[amat menyedihkan]

'Setiap yang berlaku ada hikmah'

Tujuan saya coretkan di sini hanya untuk pasakkan matlamat saya..InsyaAllah moga teguh. Melalui pengalaman2 ini saya rasakan ia menjadi satu wadah buat saya dalam mengakui kesalahan saya yang lalu secara formal. Segala kesalahan khususnya yang kita lakukan, hendaklah diambil pengajaran darinya..kerana kita tidak ingin lagi melalui situasi yang mungkin sama atau mungkin tidak dengan ciri kesalahan yang sama.

Seterusnya, jika dipanjangkan umur oleh al-Khaliq Allah SWT, saya akan menjadi seorang dewasa seterusnya warga emas dan menemui kematian. Semestinya saya akan meninggalkn masa-masa yang saya lalui kini; alam sekolah menengah(memang dah tinggal) @ remaja. Jadi saya tidak ingin menjadi seorang yang lupa asal-usul saya. Mungkin satu hari nanti saya adalah seorang pendidik dan saya tidak ingin mendidik pelajar hanya menggunakan fikiran; ‘saya adalah guru’ tapi saya juga ingin mendidik mereka dengan fikiran; ‘saya juga pernah menjadi pelajar seperti mereka’. Saya tak salahkan insan-insan dewasa dalam menangani isu keremajaan kerana dengan tekanan yang dihadapi mereka ketika itu sebagai seorang dewasa, mana mungkin mampu menyelami dua watak dalam satu masa kecuali dengan kemahuan dan usaha.

Sebenarnya sudah ada post yang berkaitan,,itula sebagai gambaran mengenai apa yang saya coretkan di atas. Apa yang penting..kerjasama//,,sekarang saya ingin mempersiapkan diri dalam menghadapi kehidupan luar yang bakal menjengah. Melaluinya dengan pergantungan kepada Allah semata-mata..moga dipermudahkan urusan dan diperteguhkan matlamat. InsyaAllah…

~Kulewati Kembara Ini..Hanya Menuju Redha Ilahi!~ Doakan saya..

Wallahu’alam..

3 comments:

Salam Abdullah said...

Selamat mengembara.. Jalan mesti ke hadapan. Jangan sekali2 berkalih ke belakang.

syahira ariff said...

ainin,biler nak gi syahadah...28 nie gi tak?huhuhu

Kembara said...

Salam Abdullah: InsyaAllah,,kembara ini tak akan berpenghujung sehinggalah menuju pertemuan yang pasti~~

syahira ariff: bukan taknak gi, tapi saya still tak cukup syarat..awk dah gi? ~DOAKAN SAYA ISTIQOMAH~