Saturday, January 23, 2010

TEKA-TEKI...Dari Manakah Syaitan Memasuki Hati Kita??



DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG..



Salah seorang dari para solihin berkata"Ku renung dan ku fikir, dari pintu manakah syaitan itu memasuki hati manusia, tiba2 ku dapati syaitan memasukinya dari sepuluh pintu":

1. Buruk sangka dan tamak, lantas aku menghadapinya dengan sifat menaruh kepercayaan dan berpada dgn yg ada setelah berusaha dan berikhtiar.

2. Cintakan hidup dan panjang angan2, lantas aku menghadapinya dengan rasa takut terhadap kedatangan maut yg tiba2.

3. Cintakan kerehatan dan nikmat, lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa nikmat itu akan hilang dan meyakini balasan buruk.

4. Kagum pada diri sendiri (ujub), lantas aku menghadapi dengan mensyukuri nikmat2 pemberian Allah dan takutkan balasan siksa.

5. Memandang rendah pada orang lain dan tidak menghormati mereka, lantas aku menghadapinya dengan cara mengetahui hak2 dan kehormatan mereka.

6. Hasad, lantas ku menghadapinya dengan sifat qanaah (berpuas hati dengan apa yg ada setelah berusaha dan berikhtiar) dan redha terhadap pemberian Allah kepada makhlukNYa.

7. Ria' dan sukakan pujian manusia, lantas aku menghadapinya dengan sifat ikhlas.

8. Bakhil, lantas aku menghadapinya dengan meyakini bahawa apa yang ada di tangan makhluk itu akan binasa sedang apa yg ada di sisi Allah itu akan kekal.

9. Takabbur, lantas aku menghadapinya dengan sifat tawadhu'

10. Tamak, lantas aku menghadapinya dengan yakin terhadap balasan Allah dan tidak mengharapkan sesuatu yg ada pada manusia.

~Mungkin kita menyedari atau tidak, hadirnya sifat mazmumah di atas dalam diri yg membuka ruang kpd syaitan utk menguasai diri kita shg kdg2 menjadikan kita tidak berkehendakkan kepada kebaikan sedangkan kita mengetahui hakikat akan kebenaran..Sama2lah kita usaha dan doakan supaya petujuk Allah sentiasa mengiringi dalam setiap langkah kehidupan kita...

~Sumber dari: buku "Apa Ertinya Saya Menganut Islam"..

No comments: